אלטרנטור או מצבר - איך יודעים למה הרכב לא מניע?
תפקידו של האלטרנטור הוא להטעין את המצבר בכדי שיספק חשמל לכלל המערכות ברכב
נסיעה עם מצבר גמור לטווח ארוך תגרום לאלטרנטור להתאמץ ולהתקלקל
נדלקת נורה אדומה של מצבר במהלך נסיעה, מנורה ההזהרה מסמנת שיש בעיית טעינה ולא בעיה של מצבר.
איך יודעים אם הלך מצבר או אלטרנטור?
אם איי פעם ניסיתם להניע ללא הצלחה, בטח תהיתם מה מקור הבעיה. ברכב יכולות להיות אלפי תקלות, אבל התקלה הנפוצה ביותר היא מצבר ששבק חיים. מצברים צריך להחליף כל כמה שנים וזו הוצאה לא פשוטה.
תקלה נוספת שתוכלו להיתקל בה אחת לכמה שנים זה באלטרנטור. ולמה זה בכלל קשור למצברים? כיוון שמצבר הוא מקור החשמל של הרכב, לעומת זאת, אלטרנטור הינו רכיב הדואג להטעין את המצבר כאשר הרכב מונע.
במאמר הבא נסביר איך יודעים אם הלך מצבר או אלטרנטור.
מה זה אלטרנטור?
אלטרנטור הוא גנרטור שמופעל ע"י המנוע של הרכב באמצעות רצועה.
הייעוד שלו – להפוך אנרגיה מכאנית לאנרגיה חשמלית.
למעשה, התפקיד של האלטרנטור הוא להטעין את המצבר בכדי שיספק חשמל לכלל הרכיבים ברכב. צורתו של האלטרנטור זהה בין רכב לרכב יחסית, איך מיקומו שונה.
איך יודעים אם הלך מצבר או אלטרנטור?
אם המצבר התרוקן או שבק חיים והצלחתם להניע אותו באמצעות חיבור לכבלים מרכב אחר, הבעיה היא סביר להניח במצבר ולא באלטרנטור.
במידה והרכב כן מניע, אולם הוא נכבה באמצע נסיעה ונדלקת מנורת מצבר בצבע אדום, זה אומר שיש כנראה בעיה באלטרנטור – אין לו טעינה והוא אינו ממלא את המצבר.
אנו ממליצים לכם לבדוק האם יתכן שיש נתק ברוטור שבתוך האלטרנטור או שרצועת האלטרנטור נקרעה, כיוון שהיא מתכלה עם השנים ובמצב כזה עליכם להחליף את הרצועה בלבד ולא את האלטרנטור.
מה חשוב לבדוק שקונים אלטרנטור חדש?
לפני שאתם ממהרים להסיק מסקנות ורצים להחליף או לשפץ את האלטרנטור, עליכם לבדוק טוב עם גורם מוסמך אם בכלל צריך להחליף את האלטרנטור, כיוון שברוב הפעמים הבעיה נפתרת באמצעות החלפת חלק קטן או רצועה באלטרנטור.
חשוב לציין, ניתן להזמין מצבר עד הבית שיחסוך לכם בעלויות ובזמן מיותר ויבצע בדיקה יסודית ובטוחה לרכב שלכם ויבדוק איפה הבעיה נמצאת.
מתח טעינה של מצבר
ניתן לבצע בדיקת טעינה ללא מכשור מיוחד באמצעות מד-מתח פשוט (רב-מודד). בזמן שהרכב כבוי אתם אמורים לקבל מתח של כ12 וולט.
כשהרכב דולק, אמורה להתקבל קריאה של מינימום 13 וולט. קריאה שנמוכה מזה, לא אפקטיבית וקריאה שגבוהה מדיי (15 וולט לדוגמא), עלולה להרוס לגמרי את המצבר.
איך בודקים אלטרנטור?
1. בדקו את מתח הטעינה באמצעות הנעת הרכב ללא הפעלת מזגן, רדיו או רכיבים צורכי חשמל אחרים. בקוטבי המצבר עליכם לחבר מד מתח ולחצו על הגז בכדי לעלות את סל"ד המנוע (סיבובי מנוע לדקה) ל2000 סיבובים. מצב תקין הוא שמד המתח מראה על מתח טעינה בין 13.8V ל-14.4V, פחות מזה או יותר מזה – יש בעיה באלטרנטור, קרע, טעינת יתר או נתק.
2. מעל לכבל המצבר חברו מד זרם ובוקטבי המצבר חברו מכשיר אשר בודק עומס. העלו את סיבובי המנוע לדקה ל2000 סיבובים ותראו שמד הזרם טעינה יורד. לאחר מכן, לחצו על מתג העומס של בודק מצבר ותגרמו לאלטרנטור ליצור את מרב תפוקת הזרם שאפשרית לו. בדקו בצג את התוצאה וראו האם זהה להוראות היצרן (או מעט פחות) ובמידה ולא, אכן ישנה בעיה באלטרנטור.
מה הסיבות שגורמות לבעיה באלטרנטור?
טעינת יתר –משתבש וויסות המתח באלטרנטור והמצבר מקבל מתח רב מדיי. סיטואציה כזו היא מסוכנת ועליכם לפנות לגורם מוסמך שיבחון ויפתור את התקלה.
רצועת האלטרנטור נקרעה – רצועה זו מתכלה עם השנים ונשחקת, לכן צריך להחליף אותה בזמן. עליכם לבדוק את הרצועה כאשר אתם עושים טיפול לרכב.
נתק ברוטור שבתוך האלטרנטור – יתכן שהמצבר באוטו התרוקן ולא מגיע זרם בחיבור של האלטרנטור.
במידה ואבחנתם בתקלה באלטרנטור, תוכלו לרכוש אלטרנטור חדש אך חשוב לציין, ניתן לשפץ את האלטרנטור הקיים.
מה ההבדלים?
שיפוץ האלטרנטור – חשוב להקפיד על שיפוץ ע"י גורם מקצועי ושימוש בחלקי חילוף מתאימים ואיכותיים.
רכישת אלטרנטור חדש – כיוון שמחיר אלטרנטור זה עסק שהוא לא זול בכלל, עליכם לבחון מספר הצעות מחיר מחנויות חשמל לרכב.