אלטרנטור או מצבר: איך תדעו מה גורם לרכב לא להניע?
אם אי פעם ניסיתם להניע את הרכב ללא הצלחה, בטח תהיתם מה מקור הבעיה. בעוד שברכב יכולות להיות אלפי תקלות, הבעיה הנפוצה ביותר היא מצבר שהתרוקן או שבק חיים. במקרים כאלה, לרוב תשמעו קליקים מהסטרטר, האורות יהיו חלשים או לא יידלקו כלל. מצברים, כידוע, דורשים החלפה כל כמה שנים, וזוהי בהחלט הוצאה לא פשוטה.
תקלה נוספת שעלולה לצוץ מדי פעם היא באלטרנטור. ולמה הוא קשור למצבר? המצבר הוא מקור החשמל הראשוני של הרכב, בעוד שהאלטרנטור הוא הרכיב שדואג להטעין את המצבר בזמן שהרכב מונע.
במאמר הבא נסביר איך תדעו להבחין בין תקלת מצבר לתקלת אלטרנטור, ומהם הסימנים שיובילו אתכם לפתרון הנכון.
תפקידו של האלטרנטור הוא להטעין את המצבר בכדי שיספק חשמל לכלל המערכות ברכב
נסיעה עם מצבר גמור לטווח ארוך תגרום לאלטרנטור להתאמץ ולהתקלקל
נדלקת נורה אדומה של מצבר במהלך נסיעה, מנורה ההזהרה מסמנת שיש בעיית טעינה ולא בעיה של מצבר.
לפני הכל - מה זה אלטרנטור?
אלטרנטור הוא גנרטור שמופעל ע"י המנוע של הרכב באמצעות רצועה. הייעוד שלו – להפוך אנרגיה מכאנית לאנרגיה חשמלית.
למעשה, התפקיד של האלטרנטור הוא להטעין את המצבר בכדי שיספק חשמל לכלל הרכיבים ברכב. צורתו של האלטרנטור זהה בין רכב לרכב יחסית, איך מיקומו שונה.
איך יודעים אם הלך מצבר או אלטרנטור?
אם המצבר התרוקן או שבק חיים והצלחתם להניע אותו באמצעות חיבור לכבלים מרכב אחר, הבעיה היא סביר להניח במצבר ולא באלטרנטור.
במידה והרכב כן מניע, אולם הוא נכבה באמצע נסיעה ונדלקת מנורת מצבר בצבע אדום, זה אומר שיש כנראה בעיה באלטרנטור – אין לו טעינה והוא אינו ממלא את המצבר.
מה הסיבות שגורמות לבעיה באלטרנטור?
1- טעינת יתר: ישנם מצבים בהם משתבש וויסות המתח באלטרנטור והמצבר מקבל מתח רב מדיי. סיטואציה כזו היא מסוכנת ועליכם לפנות לגורם מוסמך שיבחון ויפתור את התקלה.
2- רצועת האלטרנטור נקרעה: רצועה זו מתכלה עם השנים ונשחקת, לכן צריך להחליף אותה בזמן. עליכם לבדוק את הרצועה כאשר אתם עושים טיפול לרכב.
3- נתק ברוטור שבתוך האלטרנטור: יתכן שהמצבר באוטו התרוקן ולא מגיע זרם בחיבור של האלטרנטור.
רכישה או שיפוץ אלטרנטור - מה כדאי?
במידה ואובחנה תקלה באלטרנטור, עומדות בפניכם שתי אפשרויות עיקריות: רכישת אלטרנטור חדש או שיפוץ הקיים. חשוב לזכור שמחיר אלטרנטור חדש אינו זול, ולכן מומלץ לבדוק מספר הצעות מחיר מחנויות חשמל לרכב. אם בחרתם באפשרות השיפוץ, הקפידו שזה יתבצע על ידי גורם מקצועי המשתמש בחלקי חילוף איכותיים ומתאימים.
מתח טעינה של מצבר תקין
בכדי לדעת אם האלטרנטור תקול, ניתן לבצע בדיקת מתח טעינה ללא מכשור מיוחד באמצעות מד-מתח פשוט (רב-מודד). בעזרת המכשיר, תוכלו לבדוק את מתח המצבר כשהרכב כבוי (צריך להיות כ-12 וולט) וכשהרכב דולק (צריך להיות לפחות 13 וולט)
השלבים לבדיקת אלטרנטור
1. בדקו את מתח הטעינה באמצעות הנעת הרכב ללא הפעלת מזגן, רדיו או רכיבים צורכי חשמל אחרים. בקוטבי המצבר עליכם לחבר מד מתח ולחצו על הגז בכדי לעלות את סל"ד המנוע (סיבובי מנוע לדקה) ל2000 סיבובים. מצב תקין הוא שמד המתח מראה על מתח טעינה בין 13.8V ל-14.4V, פחות מזה או יותר מזה – יש בעיה באלטרנטור, קרע, טעינת יתר או נתק.
2. מעל לכבל המצבר חברו מד זרם ובוקטבי המצבר חברו מכשיר אשר בודק עומס. העלו את סיבובי המנוע לדקה ל2000 סיבובים ותראו שמד הזרם טעינה יורד. לאחר מכן, לחצו על מתג העומס של בודק מצבר ותגרמו לאלטרנטור ליצור את מרב תפוקת הזרם שאפשרית לו. בדקו בצג את התוצאה וראו האם זהה להוראות היצרן (או מעט פחות) ובמידה ולא, אכן ישנה בעיה באלטרנטור.
במידה ואבחנתם בתקלה באלטרנטור, תוכלו לרכוש אלטרנטור חדש אך חשוב לציין, ניתן לשפץ את האלטרנטור הקיים. מה ההבדלים?
שיפוץ האלטרנטור – חשוב להקפיד על שיפוץ ע"י גורם מקצועי ושימוש בחלקי חילוף מתאימים ואיכותיים.
רכישת אלטרנטור חדש – כיוון שמחיר אלטרנטור זה עסק שהוא לא זול בכלל, עליכם לבחון מספר הצעות מחיר מחנויות חשמל לרכב.
שיא המצבר - איכות, מקצועיות ומחיר הוגן מובטח
לפני שאתם ממהרים להסיק מסקנות ורצים להחליף או לשפץ את האלטרנטור, עליכם לבדוק טוב עם גורם מוסמך אם בכלל צריך להחליף את האלטרנטור, כיוון שברוב הפעמים הבעיה נפתרת באמצעות החלפת חלק קטן או רצועה באלטרנטור.
ניתן להזמין מצבר עד הבית שיחסוך לכם בעלויות ובזמן מיותר ויבצע בדיקה יסודית ובטוחה לרכב שלכם ויבדוק איפה הבעיה נמצאת.


